Tiskařská kuchařka

Tiskařská kuchařka

Příspěvekod ming » 21.05.2015 14:21

Zdravím všechny,

jak už to tak bývá, když má člověk málo času, pouští se do dalších projektů, aby toho času měl ještě méně :)
Tak jsem se rozhodl postavit 3D tiskárnu, především díky této komunitě, jsem se rozhodl pro Rebela II. Tímto bych chtěl poděkovat nejen Danovi, ale i všem přispěvatelům v tomto fóru!

Po technické stránce všemu rozumím - mechanika, elektronika, software, ... - vše OK - exaktní principy - ideální stav.

Co mi však přijde jako "alchymie", je tisk samotný :(

Zatím marně se snažím najít optimální nastavení teplot a průtoků.

Tímto bych chtěl požádat zkušené tiskaře o nějakou stručnou kuchařku jak nastavovat, pokud možno s fofodokumentací.

Zajímalo by mě jak má ideálně vypadat plná vrstva (např. infill 100% rectilinear), kdy už je moc vysoká teplota, jak se to chová, když teplota je nízká, jaký to má následek. Když tryska rozmazává vlákno (moc materiálu, teploty?), ...

Takový nějaký ucelený "best practices". Pokud už někde něco takového je, tak aspoň link. Díky!
  • 0

ming
 
Příspěvky: 14
Images: 4
Registrován: 03.04.2015 10:31
Reputation: 0

Re: Tiskařská kuchařka

Příspěvekod Car » 21.05.2015 16:32

Základní nastavení najdeš v záložce Slic3er třeba , ale jak správně určit množství materiálu a teploty to je trošku jiná liga a chce to prostě zkoušet - nelze na to udělat manuál díky úchylkám na každé soustavě ( termistor byť 1% je rozdíl třeba i ve vzdálenosti místa od pece v trysce ,takže když někdo píše že tiskne na 230°C tak ve skutečnosti na trysce může mít teplotu 200 až 215°C) .
Zubatice na extrudéru je to samé ,záleží na jejím průměru a také ostrosti /tuposti zubů VS použitý materiál tvrdý/ měkký . je i rozdíl mezi 1,75 a 3 mm drátem -jeden se rychleji tavý než druhý i když je to ten samý matroš jen o jiném průměru .
Další zrada je ve velikosti použité trysky a výšky po kterých chceš stavět dílce a s tím souvisí i to na jaký podklad to budeš tisknout a jak moc chceš aby byla spodní vrstva rozpláclá .

Zeptej se na konkrétní věci co potřebuješ vědět a přidej sem, jak vypadá tvá tiskárna a z čeho je složená ( jednotlivé komponenty popis či fotky , třeba kde jsi je koupil obchod nebo link na web ) zkrátka cokoliv , co nám pomůže Ti přesněji poradit .
  • 0

Konstrukce Prusa i2 ,Rebel 2 ,PEEK hotend 3mm i 1,75mm vlastní výroba ,Marlin , Ramps 1.4 ,motory Microcon SX17 -0905 ,KISSlicer64
Car
 
Příspěvky: 662
Registrován: 28.04.2014 23:13
Bydliště: Olomouc
Reputation: 0

Re: Tiskařská kuchařka

Příspěvekod kroxigor » 21.05.2015 16:51

Nehledě na to, že i materiál od stejného výrobce se může várka od várky lišit a nebo třeba i použitým barvivem se mění parametry tisku. Opravdu to chce zkoušet a testovat.
  • 0


PrusaSlicer2, Simplify3D, TinkerCAD, FreeCad, OnShape
kroxigor
 
Příspěvky: 1815
Images: 14
Registrován: 28.03.2015 21:17
Bydliště: Středočesko
Reputation: 20
Asi budeš docela dobrej :D

Re: Tiskařská kuchařka

Příspěvekod Martin Marek » 21.05.2015 20:19

1. Spíše menší, než větší rychlosti tisku
2. Spíše nižší, než vyšší teplotou trysky
3. Spíše méně, než více vrstev perimetru, spodní a horní vrstvy (pro začátek třeba nulovou- žádnou spodní vrstvu)
4. Spíše více, než méně množství plastu.
  • 0

Martin Marek
 
Příspěvky: 92
Registrován: 25.02.2015 16:22
Bydliště: Veřovice
Reputation: 0

Re: Tiskařská kuchařka

Příspěvekod h4wk3y » 21.05.2015 21:17

Jo, je to alchymie...

Ja tisknu cca 2, 3 mesice a stale ladim aladim a ladim...

Tisklo mi blbe cerne ABS a slusne zelene ABS-T... tedka jsem tiskarmu zadelal do krabice a a jedu od znova... zaclo se tisknout pekne cerne ABS, ale zelene ABS-T nedokazu slusne vytisknout...

Musis zkouset a zkouset...

Spis se zkus ptal opravdu na jednotlive veci, kdyztak nahod i fotky co tito dela a nedela, ale takhle celou prirucku, to je asi nad moc slozite...
  • 0

...a pak šatna, není to práce špatná.
h4wk3y
 
Příspěvky: 65
Registrován: 31.01.2015 22:12
Bydliště: Pardubice
Reputation: 0

Re: Tiskařská kuchařka

Příspěvekod ming » 21.05.2015 23:43

Elektroniku mám z vlastních zásob (mám malý krámek i s těmito moduly, ale reklamu dělat nebudu).
To co jsem neměl tak jsem bral tady od Dana z obchodu.

Kontroler: MEGA260 + RAMPS + DRV8825 (původně A4899) + výměna mosfet za IRF1405PBF, PTC zatím OK.
Motory: 4x 42BYGHW208 12V 0.4A 0.28 N.m + 1x SX17-1005 pro extruder
Zubatice: MK7 (větší) - po drobném zbroušení plast. držáku pasuje a funguje OK.
Hotend: 1.75 .4mm 3draty od Dana
Hotbed: MK2B china - 1.3 Ohm cca 10A
Terminstory: NTC 100k - porovnaval jsem teploty s KTY83 a DS18B20 čidlem a IR teploměrem (+- sedí)
Zdroj: origo od Dana na 13.5V
Kabeláž: odpovídající - 1mm2 přívod 230V, ze zdroje 2x2x2.5mm2 (ztráta cca 1.6W na 75cm), do HE origo, do HB 2x2.5mm2 (ztráta 0.6W na 40cm).
Pojezd: standard řemen T2.5 + řemenice 16zubů + závitovky nerez M6 + nerez tyče + china ložiska
Display: 128*64 Smart Controller ještě nezapojen ( není vytišněna krabička :D )

V plánu externě řešená detektce kouře + ohně + teploty + tepelná pojistka na HE a HB => odpínání 230V + napojení na alarm + umístění v nebytových prostorech :) BTW: kolikže už bylo těch požárů??

Veškeré mechanické prvky vyladěny, některé díry v plast. dílech zvětšeny, aby tyče seděly a jezdilo OK. Pár ložisek vyřazeno. Seřízeno. Jezdí plynule, nikde nedrhne, nevázne.
Kroky nastaveny na maximum (1/32), odpovídající údaje v EEPROM. X osa srovnána, stolek srovnaný. Kroky extruderu zkalibrovány (198 kroků/mm).
Endstopy a maxima vyladěny. Jezdí to krásně. Z osu musím ještě poladit - trochu to lítá.

HB nahřátý na 110C za 12 min zatím bez izolace. HE cca 2 min. PID regulaci jsem ještě neřešil, HB funguje OK, u HE by chtělo poladit - přelítně o cca 10 stupnů, pak se ustálí.
Příkaz M303 pro PID tuning se spustí, ale skončí chybou - něco o příliš rychlém ohřátí - časem prostuduju.

Včera jsem zjistil, že termistor v HE nebyl plně zasunut dovnitř, přilepeno jsem měl (dočasně) jen kaptonem, to pravděpodobně způsobovalo ochlazování NTC => přílišné nahřívání HE.
Již pri 230C ABS dost vytékalo samo, při 240-250 už prskalo a vlákno mělo tendenci "bublat". Tak jsem zkoušel tisky při "nížších" teplotách.
Dírku s NTC jsem vyplnil a zaizoloval kamnářským tmelem. Dnes se již chová o dost lépe, samo již moc nevytéká - jen kousek sám povyjede - to je předpokládám normální.

Zkoušel jsem jen pár kostiček a patvarů z OpenSCADu. Repetier a Slic3r, většinu jejich parametrů a pojmů jsem pobral, téměř všechny ale prozatím nechávám na defaultu.

Před tím jsem musel mít nastaveno alespon Skirt:Loops=4, Min.extr.lengh=20mm, a pak a teprve v 2.-3. kole se začalo z trysky vytlačovat.

Zatím mám ABS fillamentum.com žlutý a bílý. Zkouším jen na lepidlo na skle, bez abs juice.

Jakmile udělám nové kostky, nahraju je sem k věcné kritice :D

Potřeboval bych spíše nějaký referenční materiál, jak to má nejlépe vypadat, třeba i uvnitř, ... ať mám s čím srovnat.

howgh.
  • 0

ming
 
Příspěvky: 14
Images: 4
Registrován: 03.04.2015 10:31
Reputation: 0

Re: Tiskařská kuchařka

Příspěvekod Joshuax » 24.06.2015 12:41

Resim obdobny problem. Bylo mi jasne, ze neexistuje jedno nastaveni pro vsechny typy tisku z jednoho materialu, protoze material u ruznych modelu bude mit ruznou teplotu pri samotnem tisku, ale mozna by se neco jako galerie obrazku chyb a jejich reseni udelat mohl, aby z toho laik pak mohl usoudit, coze by mel zmenit, protoze vytisknout testovaci kostku 2x2x2cm je sice fajn, ale to je idealni tvar a da se na to tisk relativne snadno nastavit.

Pak je ale najednou potreba vytisknout vetsi objekt, at uz na plochu, nebo na vysku a vsechno je jinak.
Co 2 hodiny vypadalo jako slusny tisk, jde do kytek, protoze je tam najednou nejaka centimetrova prepazka, ktera se rozpadne, protoze se tam hotend vraci prilis casto a nestiha to chladnout...
Do toho problemy se smrstitelnosti ABSka u kazdeho noveho tvaru hledat jak to vytisknout, kdy na to foukat a kdy ne, kdy dat na hotbed teplotu vysokou a kdy nizsi, kolik dat na hotend a podobne.

Zabrouzdal jsem do galerie, kde je sice super videt, jak byla fotka porizena, jake bylo iso, rosny bod a co mel fotograf k obedu, ale radeji bych uvital info o teplote trysky, bedu, ofuku ci rychlostech tisku...

Neco, podle ceho by si mohl laik udelat predstavu, proc se deje to ci ono. Super by mi prisly treba testy zavislosti teploty na rozpad perimetru bez ofuku a s nim neco jako treba tohle:

https://www.youtube.com/watch?v=FSOPsRiiOZk

Nebo ruzne vlivy teplot nejen na tvar, ale i na pevnost jako treba tady:

https://www.youtube.com/watch?v=DvGEM7uUsAc

Proste neco, co se da pouzit jako vzor. Cloveku se neco stane a pak zjistuje, co by to asi tak mohlo zpusobovat. praskani ABS, spatne spojene vrstvy, zvysit teplotu, nebo snizit /zvysit rychlost ? Zamezit pruvanu nejakou zastavbou z kartonu, fajn, ale co pak se zdrojem a chlazenim elektroniky atd. Chapu ze hledat spravne reseni a najit ho je ta Reprap zabava, ale vyhazovat jeden zmetek za druhym, uz takova sranda neni :)
  • 0

Joshuax
 
Příspěvky: 51
Registrován: 14.06.2015 15:46
Reputation: 0

Re: Tiskařská kuchařka

Příspěvekod JCHP » 25.06.2015 12:48

U RepRapů je jeden zásadní problém a to sice že nejsou jeden jako druhý. A to zpravidla v klíčových bodech.
Neviděl jsem tady ani 2 Rebely, které by měly stejný ofuk stejné trysky a byly tudíž alespoň v tomto ohledu srovnatelné.
Umístění (oddělení) elektroniky a uzavření pracovního prostoru jsou základní podmínky pro spolehlivost a měly by být vyřešené dávno před prvními tisky, aby se s nimi nebylo nutné vůbec zabývat.
I tak je těch dalších parametrů dost.
  • 0

Upravený Kossel Clear s výměnnými hlavami (J-head a celokov s vodním chlazením)
JCHP
 
Příspěvky: 249
Images: 4
Registrován: 03.09.2014 12:06
Bydliště: NMnMet
Reputation: 0


Zpět na Všeobecná problematika tisku

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 37 návštevníků