Zdar Rebelové,
díky tomuto fóru jsem postavil Rebela II. Vycházel jsem především z Luboshového Rebela II.c. Rád bych se zde krátce podělil o průběh stavby. Třeba se to někomu bude hodit, stejně jako mně pomohly mnohé zdejší informace.
Základ konstrukceV jádru samozřejmě vychází celá konstrukce z Rebela II, resp. z Luboshovy verze Rebel II.c. Místo tisknutých spojek profilů jsem použil koupené rohové (corner bracket), vodicí tyče Ø 10 a v ose Z trapézové šrouby Ø 8 – ty jsem bral z Číny včetně matek. Na pohled vypadají dobře a tak i slouží, neměl jsem možnost je porovnat s kvalitními, doposud jsem nezaznamenal žádný problém.
Z Číny je rovněž většina elektroniky, motory, ložiska. Konkrétně u motorů celá sada 5 ks vychází téměř o ½ levněji než typově stejné Microcony, tak jsem to riskl. Rovněž doposud žádný problém. Uvidíme, jak dlouho vydrží. Výhradu bych měl jen k ložiskům LM10UU. V první objednané várce byla asi ¼ nepoužitelných (tuhá, drhla). Možná je to otázka štěstí / prodejce, ale asi bych příště rovnou šel do kvalitnějších byť za vyšší cenu.
Pojezd Y, stolekStolek je z hliníkových plechů o tloušťce 4 mm. Spodní část je i přes odlehčení pěkně tuhá. Při návrhu jsem udělal začátečnickou chybu: rozteč děr v ose Y pro držáky ložisek je příliš velká, takže při pojezdu o asi 190 mm už držáky na jedné straně narazí do konstrukce. Výkres pro stolek jsem překreslil, ale znova jej řezat nenechám. Mám v plánu vyměnit kuličková ložiska za kluzná pouzdra, která jsou o něco nižší. Tak bude možné zkrátit držáky a vykompenzovat nedostatek místa.
Vrchní část – samotný stolek – jsem možná příliš překombinoval. Také bych příště nejspíše použil tloušťku plechu 3 mm. Vozík by byl o něco lehčí a rovinu stejně držím sklem (tloušťka 4 mm), které je položeno na plechu. Vyhřívání je řešeno 200 W silikonovou podložkou. Číňan byl ochotný říznout požadovaný rozměr, cenu přizpůsobil. Součástí podložky je termistor (100 kΩ, B=3950) a vrstva pro nalepení. Měl jsem strach, aby se teplem neodlepila, ale zatím drží.
Boj s přilnavostí...Původně tisk na BIQU podložku přilepenou na Al desku. Přilnavost výtisku velmi dobrá (vyzkoušeno PLA a PETG Mladeč). Výtisk z PETG bylo možné sundat až po vychladnutí a to velmi opatrně, jinak došlo k odtržení části podložky. Výtisky měly zespodu pískový povrch.
Následně kvůli problému se sundáváním výtisku, ale především pro dorovnání křivé hliníkové desky, tisk na sklo 4 mm. Největším peklem bylo očištění Al desky od zbytku lepidla po strhnutí BIQU podložky. Z hlediska nahřívání by bylo lepší tenčí (3? 2?), nicméně 4mm sklo je asi lepší z mechanického hlediska (lepší udržení roviny). Topím silikonovou podložkou 200 W, takže natopit potřebnou teplotu není problém.
S přechodem na sklo nastal problém s přilnavostí výtisku. Materiál se lepil na trysku a všude jinde, jen ne na sklo. Po pečlivém srovnání stolku (papírová metoda, okometricky s malou mezerou, bez mezery) problém přetrvával. Problém nevyřešily ani změny teplot podložky a extrudéru. Sklo před každým tiskem očištěno technickým lihem, což zřejmě představovalo problém (?). První vrstvu se podařilo úspěšně chytnout po očištění podložky obyčejným jarem.
Dále jsem na základě diskuze zde na fóru objednal PET fólií z lepiky.cz a zakoupil izopropylalkohol. Tato kombinace funguje na výbornou. Fólie vydrží více tisků. Z vyzkoušených filamentů mi nejhůře chytá šedý PETG Mladeč, v průběhu tisku má tendenci se odlepovat. Transparentní PETG DevilDesign drží jako přibitý, po vychladnutí jde mírným zatlačením krásně sundat. Bílé PLA Mladeč bez problému. Srovnání výšky stolu se mi nejvíce osvědčilo dělat “od oka”.
ExtrudérV době, kdy jsem tiskárnu stavěl, se mi líbilo Průšovo řešení extrudéru - kompaktní, BondTech podávací kolečka, hotovka včetně možnosti připojit sondu pro kalibraci v ose Z. BondTech kolečka se mi podařilo v Brně ukecat za 200 Kč (včetně malých ložisek a hřídele). Extrudér funguje skvěle. Podává bez přeskakování, bez ucpávání drážek.
Ale! Při vší té kompaktnosti je obtížně vidět zejména první vrstva. Nelíbí se mi řešení ofuku výtisku - nelze prakticky upravit směr foukání, zdá se mi, že příliš fouká na trysku. Na automatickou kalibraci doposud nedošlo – nebylo proč a co tam není, nemůže se pokazit. V současné době extrudér předělávám na verzi Rebela s ofukem řešeným dvěma tunely s klasickými 40×40 ventilátory (také diskutováno zde na fóru).ElektronikaNapájecí napětí je 24 V. Elektronika Arduino Mega + RAMPS. Regulátor 5 V na Arduinu má maximální vstupní napětí 20 V. Ve výchozím stavu je Arduino napájeno skrze RAMPS, tedy 24 V. Proto bylo potřeba odpájet diodu D1 na RAMPS. Arduino je potom napájeno přes samostatný DC/DC měnič LM2596. Na závěr zkontrolovány elyty na RAMPS, jestli mají povolené napětí >24 V.
Prvně jsem používal drivery A4988, po čase jsem pro osu X a Y koupil klony Fysetc TMC2208 V1.3. Necitelnější změna byla v hlučnosti tiskárny. S A4988 motory “pískaly”, což s TMC2208 ustalo. Co se kvality tisku týče, těžko říct. Asi to vychází na stejno, s TMC2208 jsou pohyby možná o něco plynulejší.
ZávěrPo pečlivém seřízení (kterému předcházelo pečlivé sestavení) kroků, konfiguraci Marlina a desítkách kalibračních tisků tiskárna tiskne jako víno. Jsem vážně spokojen. Do budoucna chci ztišit chod, učesat kabeláž.
Soupis materiálu.Fotky ze stavby.Díky za toto fórum a tisku zdar!