první zkušenosti
Napsal: 15.10.2015 21:28
Ahoj kolegové tiskaři,
rád bych přispěl svými prvními zkušenostmi z 3D tisku z pohledu naprostého laika. Doufám, že tím pomůžu někomu novému, protože ze začátku je opravdu těžké se ve všem orientovat.
ROZHODOVÁNÍ: Od roku 2011 jsem pouze sledoval dění a vývoj. Tehdy jsem uvažoval o tiskárně PRUSA. Nadchla mě celkem dostupná cena v porovnání s komerčním řešením, česká podpora a workshopy, kde je možné se tiskárnu naučit stavět. Čekal jsem ještě na vyřešení spousty problémů a větší konkurenci Až letos jsem se rohodl, že konečně tiskárnu koupím. Možnosti se o něco rozšířily, ceny klesly a hodně problémů se vyřešilo. Při opětovném zjišťování možností jsem objevil REBEL, o kterém jsem předtím neslyšel. V porovnání si uživatelé chválili pevnější konstrukci REBELA a naopak jsem nalezl dost nespokojených ohlasů na tiskárny od pana Průši. Nalezení stavebnice od JRC s podrobným návodem a podrobnými popisy zkušeností stavitelů na Internetu mne přesvědčilo, že si za rozumnou cenu pořídím tuto stavebnici a zkusím si ji složit bez WORKSHOPU (tím nechci workshopy hanět-věřím, že to také není špatná volba).
STAVBA: Stavba ze stavebnice proběhla bez problémů během pár večerů - díly jsou výborně předpřipravené a návod pro laika srozumitelný. Návod není úplně aktuální-například jsem se divil, že některé díly chyběly a jiné přebývaly, ale šlo pouze o určitou modernizaci a změnu k lepšímu.Chápu, že se REBEL stále zdokonaluje. A pár nejasností normálnímu člověku docvakne, jak je něco myšleno. Zapotil jsem se snad jenom při vkládání mosazných matic, na začátku šroubování závitových tyčí do těchto matic a propojování těchto tyčí s motorky osy Z. Dobrý pomocník je vrtačka s malými otáčkami a bez příklepu Všechny pohyblivé části doporučuji namazat olejem nebo vazelínou.
Z mého hlediska elektronického analfabeta můžu stavebnici jenom doporučit jako výborný kompromis. Nechtěl jsem si koupit tiskárnu hotovou (seznámit se s ní a ušetřit),ale zároveň jsem nechtěl s voltmetrem s pájkou v ruce po nocích laborovat, kde co na dílech z Číny opravit nebo vyměnit (což jsem sledoval na zdejším fóru). Stavebnici chápu jako výsledek několikaletého vývoje, na kterém se pravděpodobně podílelo hodně lidí zde. Nechci to přehánět s reklamou, ale plně naplnila mé představy. Divím se že podobných stabnic není víc.
NASTAVENÍ: Během stavby jsem se hodně o fungování tiskárny dozvěděl a myslím, že je to určitě lepší varianta než koupě hotové tiskárny. Některé činnosti je totiž potřeba provádět opakovaně a je dobré o tiskárně už něco vědět. Člověk pak ví, kam může sáhnout a kam rozhodně ne, aby něco nastavil, co dalšího může změnou ovlivnit, na co si dát pozor, a co děje, když třeba neleze filament apod. Některé věci pak člověku dojdou i bez konzultací. A věřte, že to rozhodně není o tom zapnout a vesele tisknout a tisknout.
Nastavení začíná stanovením proudu motorků na potenciometrech (nebo co to vlastně je) - této fáze jsem se nejdříve bál, protože elektronika není můj šálek kávy, ale nakonec to není zdaleka to nejsložitější a vlastně se z toho lehce stane rutina. Hlavně doporučuji dodržet vypnutí zdroje ze zásuvky. Ani ne tak kvůli bezpečnosti, ale potenciometry jsou malinkaté, člověk se na ně nemusí vždy napoprvé přesně trefit a šroubováček může lehce sklouznout a něco vyzkratovat. Určitě není od věci si připravit k tiskárně nějakou lampičku a pořádně si pod ruce svítit. A točit pomalu a zlehka, opravdu je i malá změna znát.
Další fáze je nastavaní dojezdů. Lahůdka je zejména dojezd osy Z. Není to ale nic těžkého, je to spíše o trpělivosti. Dolaďovací systém je celkem dobrý, ale snad bude časem nahrazen nějakým novým nápadem, protože je zapotřebí dojezd nastavovat opakovaně.
Zatím jsem se ještě vyhnul nastavení krokování motorků a nahrávání EEPROM.
PŘED SPUŠTĚNÍM: Před spuštěním je nutné zabrzdit nadšení z hotové tiskárny a pořádně si projít nastavení softwaru, a to především slicovacího programu. Zdaleka to není tak automatické, jak jsem si myslel. Zejména je celkem logicky nutné nastavit z jakého materiálu vlastně tisknete a teploty pro tavení materiálu, protože to systém pochopitelně neví. Tady začíná opravdová magie. Na Internetu je spousta různých i protichůdných doporučení, ale nejlepší je stáhnout si nejdříve nějaký malý jednoduchý model (hodně se doporučuje pro začátek obyčejná kostka) a odrazit se od doporučení výrobce filementu. Až si metodou pokusů a omylů najdete svoje vlastní ideální nastavení se můžete pustit do složitějších modelů a tím vstoupit do dalšího levelu, protože přijdou na řadu nové problémy
Mé doporučení: Na slicování (tj. rozdělení modelu do pater) se mi nejvíce osvědčil SLIc3r, ale ostatní programy integrované do repetieru jsou také zajímavé, postupně jsem přešel na layery (tj. patra) po 0,1 mm, modely jsou hladší, určitě zapnout tzv. skirt a brim, skirt vyčistí trysku před tiskem tím, že objede v nastavené vzdálenosti půdorys modelu kolem dokola a brim rozšíří v první vrstvě objekt o "nástavec", díky kterému drží objekt lépe na základně. Když je zapnutý brim, není už logicky nutný skirt. Infill - způsob vypňování vnitku plných předmětů - dobrý způsob úspory materiálu. Volba Extrusion multiplier u materiálu se mi osvědčila u různých materiálů v rozmezí 0,8-0,9. Tzv. suport materiál a perimetry si vyzkoušejte až později, jde o tisk složitějších předmětů, je to celkem věda a přiznám se, že to ještě zdaleka nemám uspokojivě zvládnuté.
PRVNÍ PROBLÉMY: Abych jenom nechválil a nevypadalo to jako placená reklama. První spuštění u mě bylo na pět minut (viz. téma viewtopic.php?f=11&t=736), prostě občas něco zkolabuje. Reklamace u JRC proběhla na výbornou.
Další problémy nastaly při hledání vhodného nastavení, opět je nutné se obrnit trpělivostí, nenechat se odradit neúspěchy a zkoušet. V této fázi se vyplatí pořádně prostudovat vhodné diskuse (nejlépe zde) a najít si tu správnou už prošlapanou cestu. Počítejte s tím, že během svých pokusů zlikvidujete hodně materiálu, ale výsledek bude určitě stát za to. Doporučuji si dělat poznámky a označovat si své pokusné s modely s popisem použitého nastavení, protože jinak v tom budete mít guláš a budete některé nezdary zbytečně opakovat. Neexistuje univerzální nastavení, u různých materiálů, různých výrobců a bohužel často i různých barev je nutné najít vhodné nastavení.
Klasický problém, který se hodně probírá, je přilepení modelu k základně. Doporučeje se leccos. Zatím mám zkušenost jen ABS a vystačil jsem buď s čistým zrcadlem nebo s běžným tyčinkovým lepidlem a teplotami podložky kolem 100 stupňů. Kapton ani lak na vlasy jsem nezkoušel, ale věřím, že to také funguje.
Další klasický problém je odlepování rohů u větších objektů. Také se o tom hodně píše, mě pomohla volba brim. I když je člověku líto spotřebovaného materiálu navíc, stojí to za to. PLA to údajně dělá míň, ale ještě to nemůžu potvrdit.
MATERIÁLY: Jak už jsem psal, začal jsem s ABS a jsem s ním celkem spokojený. Používám teploty většinou kolem 225 stupňů. Modely se údajně dají vyhladit namočením do acetonu, ale ještě jsem to nezkoušel. Acetonem zatím jenom čistím trysku.
Nemůžu potvrdit zkušenosti ostatních tiskařů, kteří nedají dopustit na PLA, protože po několika bezproblémových cívkách ABS jsem chtěl vyzkoušet tento udajně nejlepší materiál a od té doby neustále rozebírám ucpaný hotend. Ať nastavuji cokoliv, ještě jsem s PLA (Mladeč) nevytiskl jediný model. po několika layerech se celý hotend ucpe a je konec. Protože jsem si už dost poničil trysku, na PLA jsem zanevřel a asi zůstanu u ABS.
Podle starších diskusí je to zřejmě způsobeno celokovovým hotendem, na který se PLA lepí. Myslel jsem, že je lepší, ale na PLA se asi nehodí. Možná má vliv i výrobce filementu (v diskusích někteří na materiál Mladeč nadávají) , ale to nemůžu posoudit. Každopádně vhodný hotend je aktuálně asi největší problém, nevím o tom, že by byl nějaký univerzální a vypadá to, že buď budu muset používat jen ABS, mít dva hotendy, nebo dvě tiskárny (protože výměna hotendu také není jako výměna žárovky). Pravděpodobně to skočí druhou tiskárnou (díly už mám předtištěné) a budu rád, když mi někdo poradí aktuálně nejlepší hotend na PLA.
To je moje zatím poslední zkušenost a budu rád, když tento popis někomu novému pomůže s výběrem tiskárny, montáží nebo prvotním nastavením.
rád bych přispěl svými prvními zkušenostmi z 3D tisku z pohledu naprostého laika. Doufám, že tím pomůžu někomu novému, protože ze začátku je opravdu těžké se ve všem orientovat.
ROZHODOVÁNÍ: Od roku 2011 jsem pouze sledoval dění a vývoj. Tehdy jsem uvažoval o tiskárně PRUSA. Nadchla mě celkem dostupná cena v porovnání s komerčním řešením, česká podpora a workshopy, kde je možné se tiskárnu naučit stavět. Čekal jsem ještě na vyřešení spousty problémů a větší konkurenci Až letos jsem se rohodl, že konečně tiskárnu koupím. Možnosti se o něco rozšířily, ceny klesly a hodně problémů se vyřešilo. Při opětovném zjišťování možností jsem objevil REBEL, o kterém jsem předtím neslyšel. V porovnání si uživatelé chválili pevnější konstrukci REBELA a naopak jsem nalezl dost nespokojených ohlasů na tiskárny od pana Průši. Nalezení stavebnice od JRC s podrobným návodem a podrobnými popisy zkušeností stavitelů na Internetu mne přesvědčilo, že si za rozumnou cenu pořídím tuto stavebnici a zkusím si ji složit bez WORKSHOPU (tím nechci workshopy hanět-věřím, že to také není špatná volba).
STAVBA: Stavba ze stavebnice proběhla bez problémů během pár večerů - díly jsou výborně předpřipravené a návod pro laika srozumitelný. Návod není úplně aktuální-například jsem se divil, že některé díly chyběly a jiné přebývaly, ale šlo pouze o určitou modernizaci a změnu k lepšímu.Chápu, že se REBEL stále zdokonaluje. A pár nejasností normálnímu člověku docvakne, jak je něco myšleno. Zapotil jsem se snad jenom při vkládání mosazných matic, na začátku šroubování závitových tyčí do těchto matic a propojování těchto tyčí s motorky osy Z. Dobrý pomocník je vrtačka s malými otáčkami a bez příklepu Všechny pohyblivé části doporučuji namazat olejem nebo vazelínou.
Z mého hlediska elektronického analfabeta můžu stavebnici jenom doporučit jako výborný kompromis. Nechtěl jsem si koupit tiskárnu hotovou (seznámit se s ní a ušetřit),ale zároveň jsem nechtěl s voltmetrem s pájkou v ruce po nocích laborovat, kde co na dílech z Číny opravit nebo vyměnit (což jsem sledoval na zdejším fóru). Stavebnici chápu jako výsledek několikaletého vývoje, na kterém se pravděpodobně podílelo hodně lidí zde. Nechci to přehánět s reklamou, ale plně naplnila mé představy. Divím se že podobných stabnic není víc.
NASTAVENÍ: Během stavby jsem se hodně o fungování tiskárny dozvěděl a myslím, že je to určitě lepší varianta než koupě hotové tiskárny. Některé činnosti je totiž potřeba provádět opakovaně a je dobré o tiskárně už něco vědět. Člověk pak ví, kam může sáhnout a kam rozhodně ne, aby něco nastavil, co dalšího může změnou ovlivnit, na co si dát pozor, a co děje, když třeba neleze filament apod. Některé věci pak člověku dojdou i bez konzultací. A věřte, že to rozhodně není o tom zapnout a vesele tisknout a tisknout.
Nastavení začíná stanovením proudu motorků na potenciometrech (nebo co to vlastně je) - této fáze jsem se nejdříve bál, protože elektronika není můj šálek kávy, ale nakonec to není zdaleka to nejsložitější a vlastně se z toho lehce stane rutina. Hlavně doporučuji dodržet vypnutí zdroje ze zásuvky. Ani ne tak kvůli bezpečnosti, ale potenciometry jsou malinkaté, člověk se na ně nemusí vždy napoprvé přesně trefit a šroubováček může lehce sklouznout a něco vyzkratovat. Určitě není od věci si připravit k tiskárně nějakou lampičku a pořádně si pod ruce svítit. A točit pomalu a zlehka, opravdu je i malá změna znát.
Další fáze je nastavaní dojezdů. Lahůdka je zejména dojezd osy Z. Není to ale nic těžkého, je to spíše o trpělivosti. Dolaďovací systém je celkem dobrý, ale snad bude časem nahrazen nějakým novým nápadem, protože je zapotřebí dojezd nastavovat opakovaně.
Zatím jsem se ještě vyhnul nastavení krokování motorků a nahrávání EEPROM.
PŘED SPUŠTĚNÍM: Před spuštěním je nutné zabrzdit nadšení z hotové tiskárny a pořádně si projít nastavení softwaru, a to především slicovacího programu. Zdaleka to není tak automatické, jak jsem si myslel. Zejména je celkem logicky nutné nastavit z jakého materiálu vlastně tisknete a teploty pro tavení materiálu, protože to systém pochopitelně neví. Tady začíná opravdová magie. Na Internetu je spousta různých i protichůdných doporučení, ale nejlepší je stáhnout si nejdříve nějaký malý jednoduchý model (hodně se doporučuje pro začátek obyčejná kostka) a odrazit se od doporučení výrobce filementu. Až si metodou pokusů a omylů najdete svoje vlastní ideální nastavení se můžete pustit do složitějších modelů a tím vstoupit do dalšího levelu, protože přijdou na řadu nové problémy
Mé doporučení: Na slicování (tj. rozdělení modelu do pater) se mi nejvíce osvědčil SLIc3r, ale ostatní programy integrované do repetieru jsou také zajímavé, postupně jsem přešel na layery (tj. patra) po 0,1 mm, modely jsou hladší, určitě zapnout tzv. skirt a brim, skirt vyčistí trysku před tiskem tím, že objede v nastavené vzdálenosti půdorys modelu kolem dokola a brim rozšíří v první vrstvě objekt o "nástavec", díky kterému drží objekt lépe na základně. Když je zapnutý brim, není už logicky nutný skirt. Infill - způsob vypňování vnitku plných předmětů - dobrý způsob úspory materiálu. Volba Extrusion multiplier u materiálu se mi osvědčila u různých materiálů v rozmezí 0,8-0,9. Tzv. suport materiál a perimetry si vyzkoušejte až později, jde o tisk složitějších předmětů, je to celkem věda a přiznám se, že to ještě zdaleka nemám uspokojivě zvládnuté.
PRVNÍ PROBLÉMY: Abych jenom nechválil a nevypadalo to jako placená reklama. První spuštění u mě bylo na pět minut (viz. téma viewtopic.php?f=11&t=736), prostě občas něco zkolabuje. Reklamace u JRC proběhla na výbornou.
Další problémy nastaly při hledání vhodného nastavení, opět je nutné se obrnit trpělivostí, nenechat se odradit neúspěchy a zkoušet. V této fázi se vyplatí pořádně prostudovat vhodné diskuse (nejlépe zde) a najít si tu správnou už prošlapanou cestu. Počítejte s tím, že během svých pokusů zlikvidujete hodně materiálu, ale výsledek bude určitě stát za to. Doporučuji si dělat poznámky a označovat si své pokusné s modely s popisem použitého nastavení, protože jinak v tom budete mít guláš a budete některé nezdary zbytečně opakovat. Neexistuje univerzální nastavení, u různých materiálů, různých výrobců a bohužel často i různých barev je nutné najít vhodné nastavení.
Klasický problém, který se hodně probírá, je přilepení modelu k základně. Doporučeje se leccos. Zatím mám zkušenost jen ABS a vystačil jsem buď s čistým zrcadlem nebo s běžným tyčinkovým lepidlem a teplotami podložky kolem 100 stupňů. Kapton ani lak na vlasy jsem nezkoušel, ale věřím, že to také funguje.
Další klasický problém je odlepování rohů u větších objektů. Také se o tom hodně píše, mě pomohla volba brim. I když je člověku líto spotřebovaného materiálu navíc, stojí to za to. PLA to údajně dělá míň, ale ještě to nemůžu potvrdit.
MATERIÁLY: Jak už jsem psal, začal jsem s ABS a jsem s ním celkem spokojený. Používám teploty většinou kolem 225 stupňů. Modely se údajně dají vyhladit namočením do acetonu, ale ještě jsem to nezkoušel. Acetonem zatím jenom čistím trysku.
Nemůžu potvrdit zkušenosti ostatních tiskařů, kteří nedají dopustit na PLA, protože po několika bezproblémových cívkách ABS jsem chtěl vyzkoušet tento udajně nejlepší materiál a od té doby neustále rozebírám ucpaný hotend. Ať nastavuji cokoliv, ještě jsem s PLA (Mladeč) nevytiskl jediný model. po několika layerech se celý hotend ucpe a je konec. Protože jsem si už dost poničil trysku, na PLA jsem zanevřel a asi zůstanu u ABS.
Podle starších diskusí je to zřejmě způsobeno celokovovým hotendem, na který se PLA lepí. Myslel jsem, že je lepší, ale na PLA se asi nehodí. Možná má vliv i výrobce filementu (v diskusích někteří na materiál Mladeč nadávají) , ale to nemůžu posoudit. Každopádně vhodný hotend je aktuálně asi největší problém, nevím o tom, že by byl nějaký univerzální a vypadá to, že buď budu muset používat jen ABS, mít dva hotendy, nebo dvě tiskárny (protože výměna hotendu také není jako výměna žárovky). Pravděpodobně to skočí druhou tiskárnou (díly už mám předtištěné) a budu rád, když mi někdo poradí aktuálně nejlepší hotend na PLA.
To je moje zatím poslední zkušenost a budu rád, když tento popis někomu novému pomůže s výběrem tiskárny, montáží nebo prvotním nastavením.